Onze doelgroep bestaat uit:
- Kinderen en jongeren die hun draai niet (meer) vinden op school
- Jongeren en volwassenen die hun Diploma Hoger Secundair Onderwijs willen behalen
Onze basispijlers: | Onze begeleidingsmissie: |
* Taal * Sociale mix * Andere leerplekken naast scholen * Leren met en van elkaar | Waarderen, Motiveren, én Kansen geven ! |
Onze leerplekken ademen andere benaderingen uit:
- Wij ontwikkelen andere leerplekken (naast de klassieke school) waar jongeren kunnen leren
- Om zo spijbelen in brede context tegen te gaan
- Om een eventuele terugkeer naar het reguliere onderwijs mogelijk te maken
- Na een screening vooraf van de kandidaat via gesprek (deze pre-screening is verplicht, waardoor op deze site enkel voorinschrijvingen kunnen plaatsvinden)
- Wij hanteren verschillende pedagogisch onderbouwde benaderingen voor:
- Hoogbegaafde cursisten (steeds grotere groep!)
- Hoogsensitieve cursisten
- Cursisten met ADHD
- Cursisten met autisme en normale begaafdheid
- Zieke jongeren in project ‘DeaDia’ (depressie, diabetes, kanker, CVS, …)
- Jongeren met dyslexie, dyscalculie, dyspraxis in project ‘Genios’
- Dubbelaars (jongeren die een leerachterstand oplopen omdat ze vakken waarvoor ze geslaagd waren, ook moeten herdoen op school en daar dan op buizen, 18-jarige die zo bij 15-jarigen in de klas terechtkomen)
- Cursisten met psychologische problemen naar aanleiding van b.v. pesten, faalangst, de gevolgen van een scheiding (waarbij buizen op school een roep om aandacht kan zijn)
- Cursisten met sociale en financiële problemen: (generatie-)armoede, alcohol & drugs (thuis, zelf, vriendenkring, …)